Blog

Sæt pris på prissætningen

At være den billigste på markedet, betyder, at det er en konstant udfordring at skabe sorte tal på bundlinjen.

Men at differentiere sig på pris har konsekvenser. Derfor bør du overveje det en ekstra gang, hvis du vælger at gå ned ad den sti.  

Alle kan konkurrere på prisen. Derfor er det ikke tilstrækkeligt at være blandt de billigste. Du skal skille dig ud på anden vis. 

 

Toppkrammer

Tryghed over pris 

 
For mange forbrugere er tryghed vigtigere end prisen. De vil kunne stole på, at de får et godt produkt og en god service. Hver gang.  

Når du konkurrerer på prisen, bliver det lige pludselig svært at levere den tryghed. Der opstår altid uforudsete hændelser. Kunden har opfølgende spørgsmål, som skal besvares.  

Eksempelvis hvis det er et område, der ligger uden for kundens kompetenceområde. Det kunne være et supermarked, der skal have nyt IT-system. 

Her vil de typisk have brug for ekstra hjælp efter købet, fordi der let opstår problemer, og de ikke har kompetencerne til at fikse det.  

Supermarkedet ønsker garanti for, at du er til rådighed, når de løber ind i problemer. Det kan samtidig koste dem dyre domme, hvis IT-systemet går ned i tide og utide. Derfor vil de ligeledes prioritere kvalitet over prisen.  

Det samme er tilfældet, hvis dit produkt er en central del af kundens forretning. Hvis du går på kompromis med kvaliteten her, vil det have store konsekvenser for dem.  

 

Opbygning af brand 

Det tager tid at opbygge et godt ry. Virksomheder, der har brugt årevis på at opbygge et solidt og tillidsfuldt brand og har gjort sig massevis af erfaringer, står bare stærkere.  

At bygge et godt brand, kræver masser af positiv omtale. Derudover kræver det, at du formår at forbinde dit brand med kvalitet. 

Denne proces besværliggør du for dig selv, når du insisterer på at differentiere dig på pris. Alt andet lige er det bare markant sværere at skabe positive referencer og et produkt af høj kvalitet, når omkostningerne skal skæres så meget ind til benet.  

 

Illoyale kunder 

De prisfølsomme kunder er samtidig de mest illoyale. Det altoverskyggende købskriterie for dem er prisen.  

Derfor er det svært at skabe en brandloyalitet hos disse forbrugere. Så snart konkurrenten sætter prisen ned, er der fare for, at kunden svigter dig. Og de vil til enhver tid forsøge at presse dig længere ned i pris.  

Toppunderfundig

Gå ikke på kompromis – heller ikke på kvalitet 
 

Hvis du ikke går på kompromis med kvaliteten, vil kunden heller ikke forhandle om prisen. Hvis du sørger for at levere et kontinuerligt produkt af samme høje kvalitet hver gang, så kan du med rette tillade dig at stå fast på prisen.  

Du ved, at du er dét værd, du forlanger - Mon ikke også kunden kan se det rimelige i det? 
 

Hvad vælger du? 

 
Du kender det sikkert selv, når du står nede i supermarkedet. Du er altid en smule tøvende og skeptisk ved at vælge den billigste variant.  

“Der må vel være en grund til, at den er så billig”.  

“Det kan umuligt være særligt godt til den pris”.  

Alene på baggrund af prisen har du allerede en idé om, hvilken variant der er bedst. Så allerede dér er du bagud på point. Og du skal nu forsøge at overbevise kunden, om hvorfor du leverer et mindst lige så godt produkt som konkurrenten.  

 

Svært at tjene penge 

 

At være den billigste på markedet, betyder, at det er en konstant udfordring at skabe sorte tal på bundlinjen.  

Du kører med en meget lav profitmargin. Der skal ikke mange uforudsete hændelser til før, du ikke tjener på en ordre.  

Kombineret med alle de andre faktorer nævnt i dette blogindlæg, kan det så godt som aldrig betale sig på konkurrere på prisen.  

Giv mig et kald, hvis du har spørgsmål 

Står du med spørgsmål omkring prissætning af dit produkt, er jeg kun et opkald væk. 

Tak fordi du læste med. 

De bedste hilsner 

PER TOPP 

Calendar 20. september 2022