Blog

Hvordan kan du være kreativ og samtidig lave en organiseret salgsindsats?

Men hvordan kombinerer du det med, at du er en kreativ sjæl, der får masser af idéer og har svært ved struktur og rammer? Ja, den problematik er du ikke alene om.

Popcorn-hjernen 

Du har 4 forskellige marketingsplaner. 3 forskellige forretningsplaner. I dine arkiver har du informationer om én kunde fordelt ud på 7 forskellige Excel-ark.  

Så har du 47 stick-it notes, hvor du har samlet alle dine ideer, der bare venter på at blive skudt afsted.  

Du er idémand/kvinde, dygtig til at sælge dine ideer, men... 

Du har svært ved at organisere, koordinere og eksekvere dem. 

Hvis du kan genkende noget af ovenstående, er du formentlig den kreative type.  

Men frygt ej, det er faktisk muligt at lave en organiseret salgsindsats. Selv som kreativ sjæl.  

For jeg har arbejdet med en hel del ejerledere, CEO's og CCO’s, der alle er kreative, og som har det svært med det dersens struktur. 

De erfaringer, jeg har gjort mig, vil jeg gerne dele med dig. 

Zenfoto 77 Of 80

Hav én klar forretningsplan 

I get it. Det er svært at rydde ud i alle dine gode ideer. 

Men det bliver altså noget værre makværk, hvis du har flere forretningsplaner at holde styr på. Hold dig til én forretningsplan. Og sørg for, at den er klar og tydelig.  

Det bliver svært at overbevise investoren om at investere, hvis din forretningsplan stikker i flere forskellige retninger.  

På samme måde gør du det sværere for dig selv, hvis du hele tiden løber i flere forskellige retninger.  

Hav én klar marketingstrategi 

Læg dig fast på, hvordan du bedst muligt markedsfører dig overfor dine kunder. 

Er det ved at netværke? Er det gennem betalt annoncering på sociale medier? Eller er det specifikke fagblade, der giver din virksomhed den bedste eksponering? 

Det er klart, at du skal eksperimentere med forskellige distributionskanaler, men læg dig fast på en strategi og eksekver på den.  

Det giver pote på den lange bane.  

Skærp dit produktfokus  

Hvis du vil vinde over dine konkurrenter, bliver du nødt til at være bedre på mindst ét parameter.  

Hvordan kan du blive bedre? 

Skærp dit produktfokus. Spørg dig selv: 

Hvad er du allerdygtigst til? 
Hvad finder du den største glæde ved at lave? 
Hvad skaber den største værdi for kunden? 
Hvad giver dig den største indtjening? 

Når du har fundet svar på disse, kan du nemmere specialisere dig og skærpe dit produktfokus.  

Anvend et CRM-system 

Uhh, hvor er det tidskrævende at håndtere de mange kundehenvendelser.  

Og det er tidskrævende at holde overblik over de mange leads, du har.  

Hvis der dog bare fandtes en måde, der ville gøre det lettere... 

Hov, det findes da! Det kaldes: CRM-system.  

Det giver dig en mere effektiv og strømlinet kommunikation.  

Det skaber struktur for din kreative hjerne, når du har styr på, hvornår det er passende at kontakte dit lead igen.  

Du kan hele tiden tilgå dit CRM-system, hvor du holder styr på: 

✅ Hvem kunden er 
✅ Hvad du vil sælge til kunden 
✅ Hvornår du har haft kontakt med kunden 
✅ Specielle noter, der kan skabe mærværdi eller styrke forholdet mellem dig og kunden 

Zenfoto 17 Of 80

Strukturér din arbejdsdag 

Brug en halv time hver morgen på at strukturere din dag. 

Er 30 min. for lang tid, er 5 min bedre end ingenting.  

Læg en plan for, hvad du skal, hvornår du skal det, og hvordan du skal gøre det. 

Så kan du bruge tiden på det, du rent faktisk skal lave, i stedet for at lade nye idéer fylde for meget. 

Du øger din produktivitet og udrydder overspringshandlinger. 

Prøv det. Og fortæl mig, hvor meget mere du fik udrettet den dag.  

Strukturér dit arbejde 

Struktur gælder også selve dit arbejdsmateriale.  

Lav mapper, og organisér dine filer, så du kan finde dem igen.  

Slet alt overflødigt materiale. 

Tænk sig, hvor meget ekstra tid du kan få, hvis du ikke skal bruge 5 minutter, hver gang du skal lede efter den rigtige fil. 

Mere energi. Mere tid til alt det vigtige. 

Mon ikke også kunden vil sætte pris på, at du har den slags i orden? 

At skabe en organiseret salgsindsats... 

En struktureret salgsindsats handler om at strukturere din hverdag, så du kan gå fra det ene til det andet uden at skulle planlægge først.  

Det handler om at strukturere dit arbejde, så alt kun er et klik væk.  

Det handler om at automatisere de ting, der kan automatiseres.  

Det handler om at have én klar retning for din strategi og resten af dit salgsarbejde. 

Det handler om at skærpe dit fokus, så du kun fokuserer på det, du er dygtigst til, og ikke bevæger dig ud på farvand, hvor andre er bedre end dig.  

Calendar 29. november 2022