Blog

Gå efter målgruppen eller lad målgruppen gå efter dig

Når du skal sælge dit produkt eller din service, har du overordnet to muligheder. Du kan enten tage direkte kontakt til din målgruppe (push-strategi), eller du kan tiltrække målgruppen (pull-strategi). Men inden du overhovedet overvejer din strategi, skal du definere målgruppen klart og tydeligt.

Hvem er din målgruppe? 

Hvis du ikke har en klart defineret målgruppe, vil det være meget vanskeligt at kommunikere den værdi, som du kan skabe for dem. 

Brug tid på at definere din ideelle kunde – det gør hele markedsførings- og salgsprocessen langt nemmere. 

De skal mærke, at du forstår deres udfordringer og problemer helt ind til benet. 

Start med at spørge dig selv: 

  • Hvordan taler min målgruppe? Bruger de slang? Er der begreber som de forstår/ikke forstår? 
  • Hvilken aldersgruppe eller generation befinder de sig i? 
  • Hvad er deres udfordringer, og hvordan kan du hjælpe med at løse dem? 

Du kan også bruge udelukkelsesmetoden og spørge dig selv: Hvem er min målgruppe IKKE? 

Med en klar definition af målgruppen, er det langt nemmere at kommunikere den værdi, som du kan skabe på den mest effektive måde. 

Zenfoto 55 Of 80

Gå efter målgruppen - Push-strategi 

Ved at gå efter målgruppen tager DU kontakt til dem, hvor du kommunikerer den værdi, som du kan skabe for dem. 

Det kan eksempelvis være gennem telefonopkald, mails eller annoncer på sociale medier, hvor du “skubber” dit tilbud ud til målgruppen, uden de direkte har efterspurgt det. 

Derfor skal du være ekstra skarp, når du italesætter deres problemer og udfordringer – det er nemlig ikke sikkert, at de overhovedet kender, eller har det problem, som du kan løse. 

Zenfoto 11 Of 80

Tiltræk målgruppen - Pull-strategi 

Ved at tiltrække målgruppen tager DE kontakt til dig – ikke den anden vej rundt. 

Det kan eksempelvis være gennem SEO, branding på sociale medier eller annoncer på Google. 

Her har målgruppen ofte opdaget et problem, som de ønsker en løsning på. Derfor søger de efter en løsning på Google eller sociale medier, hvorefter de forhåbentlig finder dig. 

Har du formået at kommunikere løsningen og en stærk forståelse af deres problem, vil de også være tilbøjelige til at række ud til dig, fordi du er personen med, som kan fikse det. 

Det fede er, at de ofte er mere købeklare. De ved, at de har et problem, og de ønsker en løsning på det. 

Udnyt både push-strategi og pull-strategi 

Der findes ikke en ‘rigtig’ eller ‘forkert’ strategi – det er forskelligt fra situation til situation. 

Uanset hvad, er det et must at have helt styr på din målgruppe. Det er alfa omega, at du forstår deres udfordringer og kan kommunikere dem effektivt. 

Man kan sagtens benytte sig af begge!  

Men de fleste kan nok skrive under på, at det er langt sjovere, hvis målgruppen tager fat i dig og ikke den anden vej rundt. 

Zenfoto 7 Of 80

Salgsmødet - få det i hus! 

Når dit arbejde med målgruppen bærer frugt, vil du også opleve flere kundemøder i kalenderen. 

DET er spændende! 

Det er her, at alle brikkerne skal falde på plads. 

Der skal først og fremmest være god kemi, forståelse for hinanden og potentiale for et godt samarbejde. Det skal altid være en WIN-WIN. 

Og så skal du selvfølgelig have helt styr på din salgsproces – kunden skal vide, at du er den helt rigtige person til at hjælpe dem. 

Bliv en mester i salg 

Jeg er mentor og underviser i salg og ser ofte, at mange har de samme problemer i salgsprocessen, som eksempelvis: 

  • At man går på kompromis med sin pris 
  • At man har svært ved at håndtere forskellige scenarier 
  • At man ikke aflæser købssignaler 

Men salg kan læres, trænes og udvikles! Det kan gøres til en leg i stedet for en mavepine. 

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil høre mere om, hvordan du får 100% styr på dit salg – det kræver ikke mere end et klik eller opkald. 

Tak for din tid. 

Jeg håber, at du kan bruge indlægget! 

Med venlig hilsen 

PER TOPP 

Calendar 27. marts 2023