Eller sørg for at dine kunder husker dig efter du har sendt fakturaen.
Jeg har for nu 1,5 uge siden optrådt med 2 timers peptalk for en decideret ønskekunde. Stor skandinavisk virksomhed med 40 ansatte, der for første gang skulle samles over to dage på Hilton hotellet i Kastrup. Jeg var hyret til laaaaangsomt og tyyyydeligt at give motiverende input om troværdighed i salgsarbejdet. Langsomt og tydeligt fordi der både var nordmænd, svenskere og danskere tilstede.

Oplægget gik rock’n’roll stjerneagtigt “skide-godt”.
Flyet var forsinket og ankom i lufthavnen 10 minutter før start. Lige på og hårdt og godt det samme, så nåede de larmende sommerfugle i maven, ikke at overdøve.Det blev to timer med masser af snak, grin, øvelser og stærk interaktion – lige sådan som jeg mener det bør være. De fik virkelig mere end de havde forventede, da de hyrede “den sindrige nordjyde” – der vælger at sparke i boller og ikke pakke tingene ind…

Giv mere end kunden forventer.
Der lå en huskeliste i deres inbox mandag morgen med deres helt egen “salgsværdiskabelon”, som vi havde skabt sammen få dage før. Alle slides var vedhæftet og en opsummering af dagen tilsendt alle. De 3 landechefer modtog desuden hvilke holdninger, drømme og tanker medarbejderne gør sig om produkter, kunder og virksomheden. Der var helt klart en masse at give videre.

Og så kommer vi til det med trillebøren. Hvorfor nu en trillebør og hvad skulle det kunne gavne mit samarbejde og ikke mindst det kommende samarbejde med denne kunde?

Jow – nu skal du høre… øh… læse.
Trillebøren er en del af mit peptalk og den er en af de metaforer jeg bruger for at forklare det væsentlige at have orden i hovedet, når du står overfor kunden – eller i det hele taget andre mennesker. (Hvordan metaforen bliver til en trillebør…? det må du booke mig til…) Jeg har i dag sendt en fysisk trillebør til kunden med ønsket om at de husker at tømme deres trillebør, så de kan holde fokus på det som vi sammen oplevede, nemlig at være der for kunden. Kunden skal nemlig være det vigtigste og det skal de kunne opleve.

Min kunde vil helt klart endnu bedre huske mit peptalk og en del af indholdet. Jeg forlænger mindet om mine to timer med dem, nogle af de gode konkrete redskaber og glemmer mig og rådene ikke sådan lige. At kunne sende noget materiale, gode fifs og en trillebør giver mig en god årsag til at “belemre” kunden med at jeg vil dem igen og igen.

Har du selv en “trillebør” du kan give videre?
Hvad har du af emner, som du ville kunne bringe på banen, når du skal lave opfølgning? Det skal være troværdigt og ikke kun en gimmick. Des bedre sammenhæng, desto større sandsynlighed for at du også vil have mere af dig på sigt.

Men tør turde risikere en del ved din kontakt og din opfølgning. Alle giver jo “gratis råd” og gode råd, men skab værdi, attention og hægt dig fast ved elementer, der kræver/fordrer at i løbende kan være i naturlig dialog.

Held og lykke med din trillebør – tøm den og kom så i gang med det vigtigste – dine kunder.

Skriv gerne tilbage hvad du oplevede fungerede super godt.