Oversprings-gadgets

Posted on

Hvor smart er det lige?

Jeg har en SmartPhone. Den ringer bare ikke. Hvor smart er det lige? Så ring da.
Det er jo derfor jeg har købt dig, lille SmartPhone. Virker du overhovedet?
Jeg tjekker dig lige fra en fastnettelefon. OK du virker. Hvorfor ringer du så ikke?
Kender du også til at sidde og glo på din telefon og passivt aggressivt vente på, at den skal ringe.
Jeg kender alt til det. Jeg kan huske engang, da jeg ventede på, at en såkaldt potentiel kunde skulle melde tilbage på et supergodt oplæg og tilbud, jeg havde sendt. Manden havde jeg mødt sådan lidt tilfældigt, hvor vi havde masser af snak om muligheder, business, udvikling.
Han ville lige ringe tilbage. Sagde han.

Faldt i facebook-gryden

Men efter 5 lange dage var der stadig ikke sket noget. Så jeg faldt jeg i facebook-gryden, læste om
alle andres interessante liv eller smuttede en tur indenom LinkedIn, hvor den ene efter den anden
pralede med nye og flere helt igennem fantastiske ordrer, som de har fået via diverse kontakter. Jeg
følte mig som en total fiasko – for noget var helt galt. Måske var det hele lidt for tilfældigt?
Jeg havde selv svaret. Svaret kom ikke fra telefonen. Det kom fra mig selv.
Måske havde jeg satset lidt for hårdt på at opnå succes uden at undersøge sagerne – eller kunden – grundigt, inden jeg brugte tid på ham.
Måske gjaldt det samme for ham. Det finder vi nok aldrig ud af.

Spild ikke tid på forkerte kunder

Til gengæld fandt jeg ud af, at jeg med bare en smule fornuft, lidt research, gode spørgsmål i mine
netværk rent faktisk kunne undersøge en hel del om de kunder, jeg så pokkers gerne ville i kontakt
med. For en hvilken som helst virksomhed er ikke nødvendigvis en potentiel kunde. Og derfor er
det vigtigt, ja faktisk er det livsnødvendigt, at tjekke alle fakta ud, inden du bruger både din egen og
andres tid.

Ikke flere kunder tak

Måske var det dengang, jeg på den lidt hårde måde lærte, at jagten på flere kunder ikke
nødvendigvis fører til flere ordrer. Men at jagten på de rigtige kunder giver langt bedre resultater.
Derfor forsøger jeg at sprede budskabet om ikke at gå efter at få flere kunder, men at få flere rigtige
kunder. Men hvad er så en rigtig kunde?

Flere rigtige kunder, tak

En rigtig kunde er en kunde, der har erkendt sit behov, sit problem, sin udfordring. Som er blevet
motiveret til at ændre adfærd, foretage en handling – eller flere handlinger.
En rigtig kunde er sulten efter ny viden, inspiration og ønsker udvikling via et nyt produkt, en anderledes service og/eller en ny samarbejdspartner.
Men en rigtig kunde er også en kunde, som har tænkt sig om. Som ved, hvad han/hun går efter.
En rigtig kunde har sund skepsis, er kritisk og ønsker at vide mere.
Din opgave som sælger er at komme med de rigtige svar og dermed sikre, at kunden får et stærkere beslutningsgrundlag. Uanset om det drejer som om køb af en softice, en ny bil eller et større vejanlæg rundt om Frederikshavn.

Spild ikke tiden

For hvad gavner det dig, at du knokler en vis legemsdel ud af bukserne for at få en kunde, der
egentlig ikke ønsker at handle, til at sige nej? Intet vel? Du får kun besvær ud af det. Og spilder
både kundens og din egen tid.
Så slut med at vente ved telefonen på et svar. Nu kender jeg det (næsten) på forhånd.
Vil du undgå at bruge tid på tilfældigheder og forkerte kunder, kan du læse mere her