Den lige vej til SALG – glem det!

Den findes ikke!
Den lige vej til succes og rolige nætter, som leder i organisationen eller i sin egen virksomhed.

Eller gør den?

Jeg har fundet en model – en samling bogstaver – en stærk måde at opsummere min erfaring på.
Nemlig med de fire bogstaver S A L G.

Skab høje forventninger til dig og dit produkt

Når kunder har høje forhåbninger til dig og allerede inden I mødes har sat dig højt, så vil du blive lyttet til på en anden måde, end hvis der ingen forventninger forefindes. Så hvad kan du gøre så du allerede inden mødet, samtalen, mailen har scoret rigeligt med points?

Stol på dig selv og stol på at du rent faktisk gør en forskel for dine udvalgte kunder. OG FORTÆL DET – beskriv det og lad dine eksisterende kunder vise at du rent faktisk skaber udbytte og værdi.
Bed dine kunder om referencer – bed dem omtale jeres samarbejde til deres netværk. Hype dig selv – skab en positiv, konstruktiv og vidende stemning omkring dig og din virksomhed.

Vid du har viden og indsigt omkring dit speciale, som dine kunder ikke nødvendigvis ikke har og at du formidler på DIN måde.

Aktiviteter 

Kunder kommer ganske enkelt ikke af sig selv. Bare fordi du er dygtig og repræsenter et uundværligt produkt – så sidder “salgs-aben” altså på dine skuldre. Underforstået; ansvaret er dit! Lav en plan over hvilke kunder du vil være den bedste samarbejdspartner for. Hvordan, hvornår og hvor ofte vil kontakte dem og være i dialog med dem. Glem aldrig opfølgningsdelen – du skal aldrig gå så meget i “drift-skjul” (der hvor du drifter så meget, at du glemmer kunderne) at du en dag står helt uden omsætning.

Likviditet

Og netop omsætning, overskud og kapital er i sagens natur det vigtigste for din overlevelse. Skaber du ikke resultater – så skaber du kun grobund for lukning. Det er svært at have is i maven, når du frygter om du kommer igennem til den næste først i måneden eller ikke. Skab overskud, både rent praktisk og mentalt ved at tjene penge. Vurder hver gang om dine møder kan svare sig. Rigtig mange falder i den naive fælde, når kunder lover “guld og grønne skove” om endnu større ordrer næste gang… Det sker altså sjældent. Er der penge på bogen (underligt med netop det ord  -for hvem har en bank-bog længere..) – så er der ro om natten.

Tag din pris for det udbytte du giver dine kunder og har du kun kunder, der tager dig fordi du er den billigste, så skal du knokle endnu hårdere. Det er DIT valg. Men kan det svare sig?

Glimt i øjet

Glem aldrig hvorfor du blev sælger – hvorfor du var begejstret for jobbet eller hvorfor det var SÅ vigtigt at starte egen virksomhed. Det er netop DIN passion, der er den bedste motor for et godt salg. Din begejstring og glæde smitter – den må du aldrig miste. Hold fast i dit HVORFOR – så tvivler dine udvalgte kunder heller ikke. Der vil komme perioder i jobbet – selvstændig eller ej, hvor du kommer til at møde down-dage – hvor det føles som om du ikke er god nok og tvivler på dine muligheder. Så DER er jo vigtig at du VED hvorfor du gør som du gør og er villig til at kæmpe det ekstra der skal til.

 

Husk SALG er så meget mere end teoretiske modeller om spørgeteknik og modeller, matrix og nye smarte buzz-ord. Det handler om DIG og dit HVORFOR.

Så glem ovenstående model – STOL på din passion, holdninger og værdier.

Resten skal jeg nok lære dig!

Hav en god sommer

De bedste hilsner

Per