Boblen sprang – men det er vel stadig en god bil?

Efter afsløringer om fupsoftware, der bevidst ændrer på dokumentation af hvor forurenende bilen rent faktisk er, så har en tsunami af bad standing rejst sig.

Hvilke økonomiske konsekvenser dette vil få på den tyske økonomi, bilindustrien, må fremtiden vise. Der kan kun gisnes om dette. De små dønninger viser sig ved omstruktureringer i organisationen. Den skyldige abe skal findes – ellers finder de ingen ro.

Der skal vises et eksempel – der skal sættes den berømte streg i sandet. De skal udvise handlekraft – selv med den yderst bævende hånd, som helt naturligt er til stede.

Hvad der tidligere har været grundlaget for alt saglighed, den tyske grundighed – kvaliteten, det gode fornuftige valg, ligger nu hen i uvished, frustration og afmagt.

Masser af konspirationsfnidder

Men hvordan oplever den daglige forbruger bilen, omdømmet og ikke mindst kvaliteten?

Holder de inkarnerede VW fans stadig fast på bilen eller rykker de andre steder?

Evner virksomheden at vinde endnu mere ved at tackle denne situation?

Er der flere sager, der blot venter på at poppe op? Er det mon hele bilindustrien, der står for skud. Ville det ikke være naturligt at VW eventuelt vil gøre en del for at finde andres lig i lasten. Måske endda komme til at fremstå, som de mindst urene i branchen…

Alt dette og meget mere kan kun være gisninger og tanker om noget vi troede var nagelfast sikkert; at tysk produktion borger for god kvalitet.

Opfattelsen af produktet

Men i bund og grund er bilen stadig den samme, som den altid har været. Dog har vores opfattelse ændret sig og dermed måske også af produktet?

Der er den faktuelle opfattelse af vore produkter i virksomheden og så den emotionelle, omdømmet, brandet, omtalen, følelsen, historiefortællingen. Denne er for en stor del af kunderne langt mere værdifuldt end det fysiske produkt.

Bilen er stadig den samme – rent praktisk, men oplevelsen er ikke længere den samme. Den dufter på sammen måde, den lyder på samme måde og fornemmelsen af moment er det samme. Der har blot sneget sig en farisæer ind som en kile i det vi vidste og det vi troede. Vi er blevet fuppet – vi sidder i denne bil med bukserne ned om knæhaserne.

Så hvad kan vi lære om dette i vore egne virksomheder? Kan vi overhovedet drage nogle konklusioner eller paralleller til de ikke helt ligeså store globale virksomheder, som f.eks. VW?

Selvfølgelig kan vi det!

Hvis dit produkt kun er opbygget omkring storytelling, en opbygget forventning – en emotionel luftboble, så er vi nemme at prikke hul på. Du skal sikre dig løbende at overholde den rene linie, altså den hvor du kan se dig selv i øjnene.

Du skal vurdere, når markedet billedligt talt kræver ”du udleder mindre Co2” ellers er du ikke med i konkurrencen, om du så vil være en del af markedet.

Er de kunder på det markedet, så interessante at du vil sælge ud og miste din integritet – blot for at beholde din position – blot for at beholde din omsætning og dine kunder.

Er det virkelig dét værd, at blive SÅ stor, at det åbenbart var nødvendigt at slippe den gode forretningstone/moral. For klart betyder mange ansatte, renomme, prestige og aktionærernes krav, væsentligt for virksomhedens drift og ageren på et marked.

Hvem havde nogensinde tidligere troet det muligt at kunne opnå højere troværdighedsgrad en VW? Mon andre i bilindustrien vil drage nytte af dette – eller er de selv bange for at komme i fokus?

Så husk på at holde spejlet højt, så du dagligt kan se dig i øjnene. Nyd at du stadig har det fulde ansvar for driften og kan holde 100 % fokus. Nyd at dine rette kunder har den rette opfattelse af dig.